AAU Karriere

Ansøgning

Jobansøgningen kan være svær at komme i gang med:

  • Der skal være den rigtige balance mellem at tale om dig selv og virksomheden
  • Det kræver en vis mængde forarbejde, før du kan begynde at skrive
  • Og teksten skal gerne ramme den rigtige ”friskhed” – alt afhængigt af modtageren, som du ikke nødvendigvis kender, naturligvis.

Men det er en læringsproces, og øvelse gør mester. Du kan selvfølgelig være god og heldig at ramme rigtigt på det rigtige tidspunkt, men ellers er det en god idé at øve dét at skrive ansøgninger – for det er en genre for sig.

Lad os tage et kig på, hvad en ansøgning skal og kan indeholde, hvordan den kan struktureres og et par elementer, der er gode at undgå.

Se vores ansøgningsguide

MÅLRET DIN ANSØGNING TIL DIN MODTAGER HVER GANG

  • +

    Hvordan kommer jeg godt i gang med ansøgningen?

    God research letter arbejdet.

    Som alle (gode) tekster skal en ansøgning kommunikere noget til nogen på den rigtige måde. ”Rigtig” er imidlertid et relativt begreb, der kan være svært at definere i den givne situation. Derfor skal du lave et stykke arbejde, før den reelle skrivning kan begynde.

    Ud over research-delen skal du overveje formålet med indholdet i din ansøgning.

    • Hvad er det for en profil, du gerne vil slå på?
    • Hvad vil du gerne vise, du kan?

    En ansøgning kommer gerne sammen med et cv, der understøtter ansøgningens indhold, så her er det vigtigt at sikre, at der er sammenhæng:

    • Bruger du pointerne fra cv’et i din ansøgning?
    • Viser du i dit cv, hvor du har nogle af dine kompetencer, du fremhæver i din ansøgning, fra?
    • Har du sikret, at det, du har inkluderet i dit cv, er relevant?

    Og så et lille praktisk fif: Husk at gemme opslaget - ikke kun som link, da det forsvinder efter ansøgningsfristen. Du får brug for det igen, hvis du bliver inviteret til samtale.

    Den uopfordrede ansøgning har den ekstra krølle på sig, at den gerne skal gøre virksomheden opmærksom på, at de i første omgang har brug for en ny medarbejder. Det er ikke milevidt forskelligt fra en ansøgning til et opslået job, men du skal dog her starte helt fra scratch i stedet for med den viden, du har fra jobopslaget.

    Når forarbejdet er klaret, er du kommet langt. Næste skridt er formidlingen.

    Se vores ansøgningsguide

  • +

    Hvad skal jeg vise i min ansøgning?

    • At du sætter fokus på virksomhedens behov først og svarer på hvordan du kan indfri dem. Skriv ud fra deres virkelighed frem for din egen – du skal hjælpe med at “oversætte” din profil, så de kan se relevansen og har lyst til at tale med dig. Fokusér på, hvad du kan gøre for dem og ikke hvad de kan gøre for dig.
       
    • Hvad din motivation er for at arbejde lige netop dér (hvad er det ved den virksomhed eller det, de laver, som du tiltrækkes af?) Tag udgangspunkt i dem.  
       
    • Se fremad. Hvad vil der ske, hvis du bliver ansat der? Hvordan kan du bidrage ind i virksomhedens opgaver og fokus?
       
    • ”Show it, don’t tell it!” Du skal vise, hvad du kan og ikke bare fortælle det. Hvis modtageren skal vide, at du er god til at analysere, så lav en god analyse. Vis at du er god til at kommunikere ved at kommunikere godt.
       
    • Brug eksempler for at gøre dine erfaringer relevante og ”levende”. Generelle beskrivelser af, hvad du kan og vil, efterlader nemlig ikke så tydelige billeder i hovedet på læseren. Særligt beskrivelser af dig som person kan virke meget floskelagtige, hvis du ikke har eksempler med.
       
    • Hvil i din faglighed. ”Vær unik” eller ”skil dig ud” er nemt at sige og svært at praktisere. Hvad er det, du skal adskille dig fra? Netop… det ved du ikke uden at have læst alle de andre ansøgeres ansøgninger. Og virksomheden aner det heller ikke, før alt er læst igennem. Du ved aldrig hvem du er oppe imod, forsøg derfor at hvile i din egen faglighed og tydeliggøre, hvorfor du med din faglighed vil være god for virksomheden. Og hvis du har en eller anden aparte idé til, hvordan du kan vise dig som ”unik” – som passer til, hvordan du er – kan det være, at du skal give det et forsøg.
       
    • Skriv som dig selv. Hvis du ikke er én, der cracker jokes, så lad være med at lade som om. Og hvis du omvendt er det, så smid da en tøhø’er ind i ansøgningen – hvis altså din research siger dig, at det kan være passende. Hvis læseren af din ansøgning ikke kan ”genkende” dig til jobsamtalen, er der noget galt. Og det er aldrig en god situation at være blevet kaldt til samtale ved at lade som om, man er en anden, end den man er.
  • +

    Hvad med formen?

    • Ansøgningen bør max fylde én side
    • En ansøgning bør have en fængende og sigende overskrift
    • Opdel gerne i flere afsnit med små overskrifter, så det er nemt for læseren at danne et overblik
  • +

    Hvordan kan jeg tilpasse mit sprog og kommunikation?

    Husk også at fokusere på kommunikationen.

    Alt efter virksomhedens eget sprog kan det være en god idé at skrue ned for det akademiske sprog og undgå alt for lange sætninger.

    Lad være med at være overhøflig med fraser a la ”Jeg tillader mig hermed at søge stillingen…”, for det skaber distance til modtageren. Brug derimod gerne virkemidler, du føler dig hjemme i, og som afspejler din måde at være på – og virksomhedens måde at kommunikere på – fx humor eller metaforer.

  • +

    Hvordan kan jeg vise dem, hvordan jeg kan skabe værdi?

    I din ansøgning skal du vise din store interesse for virksomheden, arbejdsopgaverne eller branchen. Med andre ord skal din ansøgning være motiveret, så modtageren ikke er i tvivl om, hvorfor det netop er dét job, du søger.

    Du skal skrive dig ind i jobbet, så det står klart for læseren, hvordan du med din baggrund kan være værdiskabende for virksomheden. Forhold dig konkret til stillingsopslaget, og skriv gerne noget om, hvordan du forestiller dig at gå til opgaverne og løse dem – det er svært, men det giver point at gøre forsøget.

    Se eksempler på, hvordan man konkret kan gøre det

  • +

    Hvordan laver jeg en videoansøgning?

    Der findes ikke én rigtig måde at ansøge på. Nogle steder kan det være, at du bliver bedt om at sende noget andet end en skriftlig ansøgning.

    Fx er videoansøgningen blevet mere og mere populær. Der findes flere guides på nettet til den tekniske del af en videoansøgning; det kan fx være svært at sørge for god lyd og godt lys – brug dem, hvis det bliver aktuelt.

    Du kan også sende en video med til modtageren, selvom de ikke har bedt om det. Måske viser du bedre, hvad du kan, og hvem du er, hvis du får lov til at sige det i stedet for at skrive det?

    Rent indholdsmæssigt skal du ikke tænke, at budskabet skal være væsentligt anderledes end det skriftlige materiale, du ville have (eller har) sendt. Formidlingsformen og dermed mulighederne er anderledes, og hvis det er noget, du føler dig hjemme i, skal du udnytte det. Det kan være nemmere at have et glimt i øjet og ”være unik” på en video, hvis du er komfortabel i situationen, men hvis du ikke er det, kan effekten være den modsatte. Tag brodden af det akavede ved situationen ved at optage dig selv nogle gange og væn dig til at se og høre dig selv tale og ved at forberede dig godt – i god tid.

     

    Tænk over de her ting, når du laver en videoansøgning:

    • Sæt dig ind i det tekniske, så det ser så godt som muligt og lyder så godt som muligt.
    • Lav en drejebog, hvor du sætter rammen for videoen; hvor lang skal den være, hvilke temaer vil du gerne ind på?
    • Lav et manuskript – eller i hvert fald nogle stikord, du kan tale naturligt ud fra.
    • Hvis du følger dit manuskript, så lad være med at læse det op. Lær det udenad i stedet.

    Hold videoen professionel og vær opmærksom på, at der ikke skal være noget, der stjæler fokus fra dig som ansøger og det budskab, du vil have igennem – fx en rodet baggrund.

    Husk, at lige som i en almindelig skriftlig ansøgning skal din video også være tilpasset det specifikke job, du søger.

Hvad med strukturen på din ansøgning?

  • +

    Hvordan kan jeg strukturere min ansøgning?

    Opdel gerne din ansøgning i forskellige afsnit med overskrifter. Der kan være forskellige måder at gøre det på. Vi kommer herunder med et forslag til en struktur, vi har erfaring for virker godt.

    Tænk din ansøgning i 3 dele.

    For at strukturere skrivningen er det en god idé at dele skrivningen op i nogle forskellige dele. Vi arbejder med en tredeling af ansøgningen, hvor du starter med virksomhedens perspektiv og i løbet af ansøgningen skriver dig mere og mere ind i dens virkelighed. Delene fylder sjældent en tredjedel hver, og der kan sagtens være dele, der overlapper hinanden. Så se det som en tommelfingerregel med indbygget spørgsmålshuskeseddel.

    Se ansøgningsguiden

  • +

    "I"-delen - hvad skal med?

    Den første del kan anskues som en ”I”-del.

    Det er indledningen i din ansøgning, og det er her, du forholder dig til virksomheden og giver dit perspektiv på virksomhedens virkelighed.

    I I-delen skal du tænke over spørgsmål som:

    • ”Hvad ser du som vigtige udfordringer for virksomheden?”
    • ”Hvordan ser ”landskabet” omkring virksomheden ud?”
    • ”Hvad er din motivation for at arbejde med netop det her område på det her sted?”

    Sørg for at gøre det tydeligt, at den her ansøgning er skrevet til netop dén modtager, der sidder og læser den lige nu, og at de perspektiver, du trækker frem, viser indblik og forståelse for virksomhedens situation og vilkår på ”markedet”. Her kan ”markedet” også godt være de politiske beslutninger, der bliver truffet i og omkring offentlige organisationer.

  • +

    "Vi"-delen - hvad skal med?

    Del to kalder vi for ”vi”-delen.

    Det er her, din faglighed flettes sammen med virksomhedens opgaver. Gør det så klart som muligt, hvilke erfaringer du vil bruge og hvordan, hvis du bliver ansat. Jo mindre fortolkningsplads, der er, desto sikrere er du på, at dit budskab forstås, som du gerne vil have det.

    Svar på spørgsmålene:

    • ”Hvad vil der ske, hvis du bliver ansat?”
    • ”Hvordan vil du løse opgaverne?”
    • ”Hvilken værdi kan du bidrage med?”

    Sørg for at vise, hvad du kan ved at tænke lidt fremad og gøre det forståeligt for læseren, hvad du gerne vil være med til at gøre. Det gør du ved at sætte dine kompetencer i sammenhæng og forklare, ikke bare hvad du kan, men hvad det kan gøre.

  • +

    "Jeg"-delen - hvad skal med?

    Den sidste del er ”jeg”-delen.

    Her fortæller du lidt om dig selv. Måske har du nogle personlige kompetencer, du gerne vil lægge vægt på, eller måske du gerne vil informere læseren om noget, der måske ligger lidt uden for, hvad du har forklare i de øvrige dele. Tænk bare altid over, hvorfor det er en nyttig information for læseren.

    Når du beskriver dig selv og din kunnen, er det vigtigt, at du hæfter nogle eksempler eller fortællinger på. Fx er det nemt at sige, at man er ”struktureret”, men hvordan kan man bedst muligt vise det i ansøgning? Det kan man ved at tegne et billede af, hvordan og i hvilke situationer du er struktureret.

    Disse spørgsmål er gode at have i baghovedet, også når du skriver jeg-delen:

    • ”Hvordan er jeg som kollega?”
    • ”Hvordan arbejder jeg bedst?”
    • ”Hvad skal læseren vide om mig, som måske er lidt off topic?”

Du interesserer dig måske også for...

Hvordan sikrer jeg mig, at mit cv har det rette indhold og den rette struktur, så det fanger modtageren?

cv

Hvordan forbereder jeg mig bedst, når jeg skal til jobsamtale? Hvad skal jeg huske til jobsamtalen? Og hvilke spørgsmål kan jeg få?

jobsamtalen

Hvordan kommer jeg godt i gang med min jobsøgning? Hvor skal jeg researche? Og hvordan kan jeg bruge min research?

research