AAU Karriere

LinkedIn

LinkedIn er eksploderet i omfang, og mere end 600 millioner mennesker fra hele verden - og omkring hver tredje dansker - er på LinkedIn. Og de bruger det til alt muligt. Nogen har kun lige oprettet en profil, mens andre bruger det dagligt til at samle og dele viden, vedligeholde netværk, søge job og holde sig opdateret. Nogle endda som deres eneste sociale medie.

Den brogede flok på LinkedIn gør det til en kæmpe ressource i mange henseender, og det er en ressource, du burde benytte.

LinkedIn - kort fortalt

  • +

    Hvad får jeg ud af andre på LinkedIn? Og hvad får andre ud af mig?

    LinkedIn er netværksbaseret. Det betyder, at hverken du eller de andre på LinkedIn har nogen glæde af LinkedIn uden de andre derpå.

    Derfor er det vigtigt, at du både tænker over, hvordan du kan få noget ud af dit netværk, og i høj grad også hvordan du kan give noget til dit netværk.

    Det behøver ikke være lange artikler, du skriver, men hvis du har indsigt i et bestemt (professionelt) område, kan du med fordel øse ud af din viden. Det er også en glimrende måde at gøre sig positivt bemærket på. Hvis du er synlig på en konstruktiv, kompetent og hjælpsom måde, er der sandsynlighed for, at folk vil huske det.

  • +

    Hvad går LinkedIn ud på?

    LinkedIn handler om at dele og involvere sig.

    Modsat Facebook så har du på LinkedIn ikke en personlig ”væg”, hvor du kan lave statusopdateringer, som gemmes som såkaldte ”opslag”. På LinkedIn kalder man det for ”indlæg”, hvilket kan ses som en tangent til idéen om debatindlæg. LinkedIn spørger dig derfor: ”Hvad vil du gerne tale om?” -  i modsætning til Facebooks spørgsmål om: ”Hvad har du på hjerte?”

    LinkedIn vil på denne måde gerne anspore os alle til ikke bare at dele, hvad vi tænker på lige nu, men at lave indlæg til vores netværk, som lægger op til, at folk skal respondere på indlægget, og ikke bare give det et ”like” eller lignende.

  • +

    Skal jeg gøre som de andre på LinkedIn?

    Vær autentisk.

    Du skal bruge LinkedIn som dig selv, og du skal være komfortabel og autentisk i din brug. Du er ikke forpligtet til noget, og det kan også være, at du ikke føler, at du kan eller har lyst til at byde ind med så meget (endnu). Og det er et generelt godt råd, når det kommer til at netværke, at du skal føle dig nogenlunde godt tilpas i det. 

  • +

    Hvordan skal jeg bruge LinkedIn?

    Udfordr dig selv, men du skal ikke bare dele for at dele.

    Det er også derfor, at der findes mange forskellige måder at netværke på – nogle elsker at møde mange nye mennesker, mens andre er lidt mere afventende og måske holder sig til de mennesker, de kender. Find din måde at gøre det på. Og udfordr dig selv på et par parametre engang imellem. Begynd en samtale, hvis du ikke plejer det, eller del en artikel på LinkedIn, hvis du ikke plejer det. Du skal bare gøre det, fordi det giver mening for dig og/eller andre.

    Omvendt betyder det også, at du ikke bare skal dele viden eller kontakte personer for delingens eller kontaktens skyld. Når du deler noget, bør du derfor tilknytte en kommentar om, hvorfor du deler. Hvad har du bidt særligt mærke i, eller hvad er det for en debat, du gerne vil starte?

Virksomhederne er også på LinkedIn

  • +

    Hvordan kan jeg bruge LinkedIn til at researche?

    Det er ikke kun enkeltpersoner, der er på LinkedIn. Også både virksomheder, universiteter og alle mulige andre institutioner og organisationer er på LinkedIn.  Deres tilstedevær gør det muligt for dig at få indsigt i organisationen og se, når der sker noget nyt.

    Der er altså en lang række fordele, som du kan udnytte:

    • Du kan bruge LinkedIn i din research af virksomheder.
    • Du kan blive klogere på dine egne karrieremuligheder og –ønsker
    • Du kan følge virksomhederne på LinkedIn for at følge med i, hvad der sker i deres verden – og også følge med i, hvornår de har ledige stillinger.

    Rigtig mange virksomheder bruger LinkedIn til rekruttering. Det betyder også, at hvis du søger på en virksomhed via LinkedIn, så kommer virksomheden til at se din profil, og derfor er det vigtigt, at den er opdateret, og at indholdet derpå er tænkt igennem.

    Også selvom du ikke søger på noget specifikt via LinkedIn, er der gode chancer for, at din potentielle fremtidige arbejdsgiver kigger på din profil, specielt fordi Google også kigger med i LinkedIns databaser. Det betyder, at hvis man ”googler” dit navn (hvad mange arbejdsgivere gør i en ansættelsessituation), så vil din LinkedIn-profil komme frem.

Gode råd til LinkedIn

  • +

    Hvordan kommer jeg i gang med LinkedIn?

    En god måde at starte med at bruge LinkedIn er at bruge det til at samle op på de erfaringer, du har.
    Ofte har man ikke skrevet særligt mange ansøgninger eller cv’er, når man starter – eller slutter – på universitetet, og det kan derfor virke som en stor opgave at få kortlagt, hvad man egentlig har lavet. Her kan LinkedIn være et godt værktøj.

    Udfyld din profil med din uddannelse, dine projekter, frivilligt arbejde og tilføj kompetencer. Tag det lidt ad gangen, og når du er færdig, har du et godt grundlag at trække på, når du senere skal bruge informationerne til cv og ansøgning.

    Samtidig er der den fordel i det, at du ved, at der er risiko/chance for, at der er nogen, der ser det. Det betyder, at du også skal forholde dig til, hvordan du bedst muligt kan formidle, hvad du har lavet, og hvad du har opnået af kompetencer på baggrund heraf. Det er god øvelse frem imod at skrive cv’er og ansøgninger. Og så kan det have værdi i sig selv, for mange virksomheder rekrutterer direkte via LinkedIn.

    Du hjælper på denne måde også maskinen (algoritmen på LinkedIn) med at forbedre din brugeroplevelse og præsentere dig for mere relevant indhold, jobtilbud, netværkskontakter mv.

     

    LinkedIn er Ikke bare #nofilter og #semig

    Vi hører nogle gange, at I studerende er lidt trætte af at høre om LinkedIn, men vores erfaringer er, at når vi taler med jer om, hvad det egentlig kan, er det en platform, der giver mening.

    Der vil altid være nogle mennesker, der i andres øjne fylder meget på en negativ måde, og de er altså også på LinkedIn. Lad dig ikke skræmme af dem. For du bestemmer selv, hvem du vil følge, og hvordan du i øvrigt vil bruge LinkedIn. Du kan altid stoppe med at følge specifikke personer eller endda blokere dem fra dit netværk og dit feed.

  • +

    Hvilken fortælling vil jeg fortælle?

    Ligesom du skal målrette dit cv og din ansøgning, så modtageren får den information, du gerne vil have, han eller hun får, skal du tilpasse din LinkedIn-profil. Det er ikke sikkert, at du skal have alle dine erfaringer med. Men det kan også være, du skal. Det hele afhænger af, hvad du gerne vil fortælle.

    Din fortælling skal fungere som pejlemærke for din gøren og laden på platformen.

  • +

    Hvor fyldestgørende skal min LinkedIn være?

    Udfyld alle elementer så fyldestgørende som muligt.

    Der er mange forskellige dele på en LinkedIn-profil, og det er en rigtig god idé at gøre nogle af de ting, som ellers kan kræve lidt ekstra arbejde.

     

    Nogle af fordelene ved at have en godt udfyldt profil er:

    • At besøgende får et bedre indtryk af dig
    • At din profil oftere vil dukke op i relevante søgninger
    • At du i processen med at udfylde din profil bliver klogere på din faglighed og måden at forklare den på
    • At du har et sted, hvor du kan minde dig selv om, hvad det nu lige var, du lærte i dén og dén sammenhæng (dermed ikke sagt, at du skal lægge alle erfaringer på LinkedIn – lav fx et dokument på en online dokumentplatform, hvor du kan lave dit samlede brutto-cv)
  • +

    Hvordan skal jeg bruge profilteksten?

    Brug profilteksten som læsevejledning.

    Når du har fundet ud af, hvilken fortælling, du gerne vil have din samlede profil til at fortælle, kan du benytte dig profilteksten til at slå tonen an. Din profiltekst kan bruges til at sætte rammen for, hvordan besøgende læser din profil.

    Det handler dels om, at få andre mennesker til at forstå og blive nysgerrig på din profil og desuden dels om at få maskinen (LinkedIn-algoritmen) til at forstå det. Du bør således, i nogen grad, tænke i at "søgemaskineoptimere" din profil – både profilteksten og resten af profilen.

  • +

    Hvad skal jeg være opmærksom på?

    Alt på LinkedIn er offentligt tilgængeligt.

    Du skal tænke over, hvad du kommenterer på og hvordan – ligesom alle mulige andre steder.

    Dit netværk og dit netværks netværk vil kunne se, hvad du skriver. Det er en god ting, for det gør, at dine faglige og skarpe budskaber kan sprede sig som en steppebrand. Men det betyder også, at en potentielt kommende arbejdsgiver også kan kigge med – så det, du skriver og gør på LinkedIn, skal helst underbygge din profils fortælling. 

  • +

    Hvordan kan jeg bruge LinkedIn til at få viden og inspiration?

    Find og følg personer og virksomheder, der matcher din profil.

    Tænk over, hvilken profil, du har - eller gerne vil opbygge. Hvem er de førende personer og virksomheder på dit fagområde? Følg dem, hvis de har en profil på platformen – så kan du få ny viden og inspiration på området, og det kan være med til at underbygge din profils ”fortælling”. 

  • +

    Hvordan får jeg mest muligt ud af LinkedIn?

    Brug LinkedIn aktivt som et netværk.

    Bland dig i debatten for herigennem at vise din akademiske nysgerrighed og faglige kunnen. Jo mere du blander dig, jo mere får du også typisk ud af at bruge platformen. Vær ikke bange for at tage kontakt eller stille nysgerrige spørgsmål. Folk, der er på LinkedIn, er der netop for at netværke. Hvis de ikke ønskede at nogen tog kontakt til dem, havde de ikke haft en profil. 

Du interesserer dig måske også for...

Hvordan netværker man? Har jeg et netværk? Er det stort nok? Hvordan udvider jeg det? Og hvordan kan jeg bruge mit netværk?

Netværk

Hvad er det egentlig, jeg kan? Hvad er mine kompetencer? Og hvad er forskellen på mine faglige og personlige kompetencer?

hvad er mine kompetencer?

Eksempler

Hvor kan jeg finde konkrete eksempler, der håndgribeligt viser, hvordan jeg kan afkode jobopslag og skrive målrettet cv og ansøgning?

Eksempler