AAU Karriere

Research

Uanset om du skal finde et sted at komme i projektorienteret forløb (praktik), eller om du skal søge job eller studiejob, er research den gode måde at begynde din søgning.

Det er vigtigt, at du sætter dig ind i organisationens vilkår, forretning, organisering, værdier, visioner og alt, hvad der ellers hører med til at skabe et samlet overblik, der ruster dig til at trykke på de rigtige knapper hos - og blive forstået af - læseren.

Den gode begyndelse

  • +

    Hvordan "svarer" jeg på det, arbejdspladsen søger?

    Det kan virke indlysende, men husk, at din ansøgning og dit cv er ”svar” på et – ofte meget diffust – ”spørgsmål” – nemlig selve jobopslaget.

    Researchen skal hjælpe dig med at gøre ”spørgsmålet” mere konkret, så dit svar bliver så relevant som muligt for den, som skal læse det. Jo bedre spørgsmål du definerer, desto bedre svar vil du kunne give på dem.

    Det minder lidt om et semesterprojekt. For at kunne lave en klar konklusion, må du have en klar problemformulering, som du svarer på. 

    Altså: Jo mere klar en idé du har om, hvad virksomheden efterspørger, jo bedre kan du lave din ansøgning og dit cv. Og det er derfor, at du skal lave din research.

    Det kan umiddelbart virke noget komplekst at skulle forholde sig så meget til hver enkelt virksomhed, du søger job hos, men det er netop den meget nære forståelse, der skal danne grobund for et stort buzz-begreb inden for gode råd om cv og ansøgning: ”Vær unik”.  Du skal vise, hvorfor netop DU kan bidrage til at identificere og løse virksomhedens ”problemer”.  Det er nemlig dét, at netop DU med DIN faglighed kan løse en opgave på DIN måde – og at du formår at formidle det, så det afspejler dig og er forståeligt for virksomheden -  der er unikt.

  • +

    Hvordan researcher man?

    Dit vigtigste redskab, når du skal researche, er noget af det, du også har optrænet og brugt i løbet af din studietid; nemlig din analytiske evne.

    Helt basalt er det jo et spørgsmål om at finde og forstå informationer og dernæst ordne informationerne, så du kan svare bedst muligt på det, virksomheden efterspørger. Det gælder også, når det drejer sig om en uopfordret ansøgning.

    Selv når virksomheden har defineret de opgaver, de mangler én til at løse, kan det være svært at vide, hvad der egentlig menes med de ord, der står i opslaget, og hvilke af opgaverne, der er vigtigst.

  • +

    Hvordan kan jeg bruge arbejdsspørgsmål, når jeg researcher?

    Det kan være en stor fordel at bryde researchen ned i nogle mindre arbejdsspørgsmål, så tingene bliver lidt mere overskuelige.

    Opsæt derfor nogle delspørgsmål for din research på virksomheden:

    • Hvad tjener de penge på og hvordan?
    • Hvordan ser deres organisation ud?
    • Når de skriver [indsæt ord fra jobopslaget], hvad betyder det så i deres organisation?
    • Hvad er deres kerneværdier?
    • Hvilken rolle har den, der står som kontaktperson på stillingen, i virksomheden?
    • Hvem bestemmer i sidste ende retningen for ”virksomheden” – er den fx politisk styret?
    • Hvordan kommunikerer de?
    • Hvordan er deres ”kultur”?

    Ovenstående er bare eksempler på spørgsmål, du kan stille dig selv for at komme så langt rundt om virksomheden som muligt.

    Det er ikke sikkert, du kommer til at forholde dig aktivt til hvert enkelt svar, men metoden er med til at give et helhedsindtryk af virksomheden. Det giver dig mulighed for at ramme så rigtigt som muligt i din ansøgning og ved en eventuel jobsamtale.

  • +

    Hvor skal jeg starte min research?

    Start din research her:

    • Jobopslaget ved opslåede stillinger
    • Virksomhedens hjemmeside
    • Virksomhedens LinkedIn-profil
    • Virksomhedens profiler på sociale medier

    Det giver alt sammen et billede af, hvordan virksomheden ser sig selv, og hvordan de kommunikerer om sig selv.

    Derigennem kan du få en idé om, hvilke begreber virksomhederne bruger. Fx er der god sandsynlighed for, at de taler anderledes i en privat salgsvirksomhed end i en offentlig styrelse.

    En forståelse af virksomhedernes sprog og stil giver dig mulighed for at kommunikere tydeligt med dem.
    Klar kommunikation er alfa og omega, når budskabet skal trænge klart og tydeligt igennem. Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal formulere dig i korte sætninger og med ord på få stavelser. Det kan godt være, at personen, du taler med, bedst forstår akademiske og tekniske termer, og at det derfor er den mest præcise sprogbrug i sammenhængen.  

    Men hav føling med det – både på skrift og i tale.

  • +

    Er der andre steder, jeg kan finde viden?

    Andre steder at søge efter viden kan være:

    • Jobportaler såsom JobIndex’ arkivfunktion, hvor du kan finde tidligere opslag fra virksomheden
       
    • LinkedIn, hvor du kan finde ud af, hvilke fagligheder de ellers har ansat i virksomheden (ved at finde deres virksomhedsside) – inklusiv den kontaktperson, der står på et eventuelt opslag. Det er også en mulighed for at se, hvordan virksomheden profilerer sig selv på de sociale medier.
       
    • LinkedIn’s alumnefunktion, der giver dig mulighed for at se, hvad andre med din uddannelse arbejder med. Her kan du fx finde inspiration til, hvordan du kan formidle din faglighed eller se, hvordan andre beskriver en lignende arbejdsfunktion i en anden virksomhed.
       
    • Infomedia, hvor du kan finde aktuelle artikler og nyheder om virksomheden.
       
    • Ring til kontaktpersonen på jobopslaget. Men selvfølgelig kun hvis du har noget relevant at spørge om. Ellers kan det have den modsatte virkning end den håbede.
  • +

    Hvordan kan jeg bruge min research i min ansøgning og mit cv?

    Når du har fundet svar på nogle af ovenstående spørgsmål, skal du til at vise, at du kan bruge den viden til noget. Du skal derfor til at finde ud af, hvad du kan, der kan hjælpe virksomheden med det, som du i din research er nået frem til, at virksomheden har brug for. Det svære ved dén øvelse er, at du skal fortælle om det på virksomhedens præmisser. I cv’et skal du derfor have de mest relevante erfaringer med og fortælle om dem på en måde, der gør det tydeligt, hvorfor du har nævnt netop dé erfaringer. Her kan det være en rigtig god idé at have en profiltekst på dit cv, der kan være med til at gøre det tydeligere, hvordan de forskellige erfaringer tilsammen skaber din profil.

    Læs om cv'et

     

    I ansøgningen er det vigtigt, at du taler ud fra virksomheden og ikke ud fra dig selv. Motivationen for, at du gerne vil have netop dét job, er rigtig vigtig, men udgangspunktet er som sagt virksomheden og den research, du har lavet. En ret firkantet tommelfingerregel, der kan hjælpe med at holde fokus på, hvad virksomheden gør og har brug for, er, at du starter dine sætninger med ”I” eller virksomhedens navn i højere grad end med ”Jeg”. Det kan hjælpe til at gøre ansøgningen mindre til en biografi og mere til et ”svar” på de spørgsmål, du har fundet ud af, betyder noget for virksomheden.

    Læs om ansøgningen

Du interesserer dig måske også for...

Hvad kendertegner et godt spørgsmål? Hvordan kan jeg blive god til at stille spørgsmål? Og hvordan kan jeg bruge gode spørgsmål?

Det gode spørgsmål

Hvad kan jeg bruge LinkedIn som studerende og nyuddannet? Hvordan kommer jeg i gang? Og hvordan kan jeg gøre min profil bedre?

LinkedIn

Hvorfor skal jeg tage på karrieremesse? Hvordan forbereder jeg mig, hvad skal jeg tale med dem om, og hvordan følger jeg op bagefter?

Karrieremesser