AAU Karriere

Uopfordret jobsøgning

Hvis du søger uopfordret, skal du gøre lidt ekstra, men du er måske den eneste ansøger.

Du skal fortælle virksomheden, hvorfor og hvordan du vil være den rigtige til stillingen – præcis som når du søger en opslået stilling. Men du starter fra begyndelsen, når virksomheden måske ikke engang selv ved, at de har brug for en ny medarbejder.

Meget er det samme, som når du søger opslåede stillinger, men nogle ting er anderledes.

Hvad gør uopfordret jobsøgning særlig?

  • +

    Hvor skal jeg begynde?

    Research er – som altid – den gode begyndelse.

    Du skal researche virksomhedens ”hvem, hvad, hvorfor, hvordan og hvornår,” ligesom når du søger en opslået stilling. Fx:

    • Hvilke projekter har de gang i?
    • Hvem er kontaktpersonen?
    • Hvordan tjener virksomheden sine penge?
    • Hvilke kerneværdier arbejder de ud fra?

    Du får bare ikke udstukket nogle funktioner, du kan beskrive dig selv i forhold til, når det er uopfordret. Derfor skal du gøre dig til ekspert i virksomhedens organisation og finde ud af, hvilke funktioner, der i det hele taget er i virksomheden.

    Undersøg, om de har en LinkedIn-side. Så kan du nemlig se, hvem der arbejder i virksomheden, og du kan finde frem til jobtitler og -funktioner (alt efter hvor grundigt de forskellige medarbejderes profiler er udfyldt). På den måde kan du pejle dig ind på det sprog, de ansatte bruger generelt – og i særdeleshed de ord, de bruger omkring den stilling, du gerne vil have.

     

    Læs om research

  • +

    Hvilke profiler har virksomheden tidligere ansat?

    Virksomheden har højst sandsynligt tidligere haft opslået stillinger. Derfor kan du bruge Jobindex’ værktøj til uopfordrede ansøgninger til at finde ud af, hvad virksomheden tidligere har haft brug for.

    Hvad har de søgt efter? Måske kan du ikke finde et opslag på den stilling, du gerne vil have, men du får indblik i, hvilke andre funktioner, der måske kunne være en god idé at komme ind på som ekstra krydderi, når du skal forklare virksomheden, hvad du kan gøre for dem.

    Hvilke personlige kompetencer har de lagt vægt på? Det giver dig også indblik i de personlige kompetencer, der er vigtige i virksomheden. Det er god viden, når du søger uopfordret.

  • +

    Hvordan kan jeg vise virksomheden, at jeg kan skabe værdi for dem?

    Du skal selv skabe efterspørgslen på din profil, når den ikke er der i forvejen.

    Derfor skal du være tydelig, når du beskriver den værdi, du kan give virksomheden.

    Du skal både identificere og formidle:

    • ”Problemet”, du vil løse
    • Din løsning på problemet

    Husk, at du er ekspert i netop at lave problemformuleringer efter din studietid på AAU. Din fornemmelse for relevante problemstillinger skal bruges her.

    Gør det klart for læseren af din ansøgning, hvorfor det netop er dén virksomhed, du har valgt at søge i. Sørg for, at din motivation hænger tydeligt sammen med det, virksomheden repræsenterer, og ikke noget, branchen eller noget bredere repræsenterer.

  • +

    Hvordan skal jeg tage kontakt?

    Du skal ikke være bange for at tage kontakt. Faktisk er der chance for, at du er den eneste, der kontakter virksomheden. Derfor kan det være, at der er bedre er tid til at tale med dig om dine spørgsmål.

    At tale med dem vil sandsynligvis være den udslagsgivende faktor, der afgør, om din uopfordrede jobsøgning vil betale sig.

    • Det hjælper dig med at finde ud af, om dine idéer er relevante for dem.
    • Det kan vise andre områder, hvor du kan hjælpe virksomheden.
    • Det kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvordan de gerne vil have, at du "ansøger" - måske foretrækker de en kort e-mail i stedet for den traditionelle ansøgning?

    For at undgå at spilde både din egen og virksomhedens tid, anbefaler vi derfor altid, at du taler med virksomheden, før du sender dem en ansøgning.

     

    Hvad skal jeg spørge om?

    Hav nogle gode og relevante spørgsmål klar til telefonsamtalen, så du kan vise noget af din faglige interesse og motivation, og at du har sat dig ind i, hvad det er for en virksomhed. Det er okay at ringe for at høre om muligheden for et potentielt job i virksomheden, men lad være med at ringe, hvis det er det eneste, du vil spørge om.

     

    Hvem skal jeg ringe til?

    Du skal ringe til den, du tænker, det er mest relevant at ringe til. Det er måske ikke CEO’en, hvis du har spørgsmål til den konkrete drift. Og det er måske ikke HR-afdelingen, du skal stille tekniske spørgsmål til.

    Brug LinkedIn og Jobindex til at finde frem til, hvem der kunne være den rigtige at tale med på baggrund af deres stilling, eller fordi personen tidligere har været kontaktperson på en lignende stilling.

  • +

    Den uopfordrede ansøgning – hvad skal jeg være opmærksom på?

    Overvej først og fremmest, om det er det rigtige at skrive en ansøgning. Måske en kort e-mail eller noget andet er bedre? Spørg virksomheden, hvad de foretrækker.

    Pas på, at du ikke spilder en masse tid med at skrive en ansøgning, der er irrelevant for virksomheden. Derfor er det vigtigt at researche og tale med dem på forhånd.

    • Research så grundigt, som du kan komme til
    • Tilpas ansøgningen til virksomheden
    • Hvorfor lige præcis dén virksomhed?
    • Hvad kan du byde ind med, som de kan bruge?
    • Vær så konkret som muligt

    De ovenstående punkter gælder både for uopfordrede og “opfordrede” ansøgninger, men vær ekstra grundig med dem, når du skriver din uopfordrede ansøgning. Du skal ikke kun vise vise virksomheden, at du er løsningen på deres behov - men også, at de faktisk har et behov!

     

    Læs mere ansøgningen

  • +

    Det uopfordrede cv – hvad skal jeg være opmærksom på?

    • Research så grundigt, som du kan komme til
    • Tilpas cv’et til virksomheden
    • Sæt fokus på de opgaver og kompetencer, som du forestiller dig, vil være relevante hos dem
    • Husk at lave en kort og præcis profiltekst, der er tilpasset virksomheden
    • Fremhæv de erfaringer og kompetencer, der har relevans for virksomheden
    • Brug ord, som virksomheden forstår, når du fortæller, hvad du kan – og hvad de har brug for

    De ovenstående punkter gælder både for uopfordrede og “opfordrede” cv’er, men vær ekstra grundig med dem, når du laver dit uopfordrede cv. Du begynder helt fra bunden, når du skal gøre virksomheden opmærksom på, at de har brug for dig.

     

    Læs om cv'et

Du interesserer dig måske også for...

Eksempler

Hvor kan jeg finde konkrete eksempler, der håndgribeligt viser, hvordan jeg kan afkode jobopslag og skrive målrettet cv og ansøgning?

Eksempler

Hvad kendertegner et godt spørgsmål? Hvordan kan jeg blive god til at stille spørgsmål? Og hvordan kan jeg bruge gode spørgsmål?

Det gode spørgsmål

Hvordan kommer jeg godt i gang med min jobsøgning? Hvor skal jeg researche? Og hvordan kan jeg bruge min research?

research