AAU Karriere

Inspirationshistorie

Relevant studiejob - så er du godt rustet

Relevant studiejob - så er du godt rustet

Søren fik sit første job relativt hurtigt efter, han var færdig på universitetet. Han vurderer, at praktiksamarbejde med Rambøll Management og studiejob hos Vestas har været medvirkende til dette. Begge dele gav viden om arbejdsmarkedets forventninger til akademikere og indblik i at omsætte viden fra universitetet til praksis. En anden væsentlig årsag er, at han har sparret med en studiekammerat i jobsøgningsfasen.

Lagt online: 18.07.2018

Da Søren afsluttede sin uddannelse i januar 2009, følte han først og fremmest lettelse over at være færdig, men finanskrisen prægede udbuddet af ledige stillinger: ”Jeg blev færdig i januar 2009, og der var krisen desværre i fuld gang, så jeg kunne næsten se mængden af relevante job blive mindre for hver gang, jeg tjekkede de forskellige jobdatabaser. Det gav naturligvis anledning til en smule bekymring, men jeg følte, at jeg med mine studiejob stod godt rustet i jobkampen”, fortæller Søren.

 

Nødvendigt at målrette jobsøgningen

Søren havde som mange andre studerende ikke fokus på, i hvilken retning jobsøgningen skulle gå: ”Jeg må ærligt indrømme, at jeg gennem studietiden ikke var super målrettet i forhold til, hvad jeg gerne ville beskæftige mig med efter studietiden. Andre var meget mere afklarede og målrettede i forhold til kommende job. Derfor havde jeg også en del arbejde foran mig i den sidste tid på uni for at blive helt skarp på, hvilke job jeg ville og kunne søge”. Heldigvis var Søren bevidst om dette forhold, så han gjorde en effektiv indsats på dette område til sidst i sin studietid. ”Jeg begyndte løbende at holde øje med fx. Jobindex, Jobzonen osv. for at blive opdateret om de job, der var at søge, samt for at lære den helt særlige retorik der ofte anvendes i mange jobannoncer. Jeg havde stor glæde af at spare med en kammerat fra uni omkring ansøgningerne. Vi kunne supplere hinanden og komme med konstruktiv kritik af hinandens ansøgninger. Hans faglige profil var skarpere end min, og han kunne derfor nemmere indkredse, hvilke stillinger der var relevante”, fortæller Søren, der selv måtte arbejde hårdt på at få sine ansøgninger helt skarpe samt på at skabe balance mellem sine ansøgninger og sit cv.

 

Fra uni-viden til kompetencer

Det kan ofte være en udfordring at få sat ord på det, man har lært på universitetet. Om det siger Søren: ”Jeg synes i starten, at det var svært at få ”omsat” min teoretiske og metodiske viden fra uni til kompetencer, der kunne matche de forskellige job, jeg søgte. Her hjalp det faktisk en del, at jeg havde haft et praktikforløb hos Rambøll Management og været studentermedhjælper hos Vestas. Disse forløb var med til at give mig værdifuld erfaring i forhold til, hvilke forventninger der er til en akademiker på arbejdsmarkedet samt et indblik i, hvordan man kan anvende sin viden fra uni i praksis”.

 

Drømmejobbet var forbeholdt de erfarne

I starten var Søren meget fokuseret på at finde sit drømmejob, men det viste sig at være sværere end som så: ”Desværre var mit drømmejob ofte forbeholdt personer med 5+ års erfaring, og derfor var det op ad bakke, når jeg som nyuddannet skulle argumentere for, at større danske virksomheder skulle give mig chancen i en så central rolle. Derfor skruede jeg lidt ned for ambitionerne og søgte nogle stillinger, som var mere opnåelige for en nyuddannet. Jeg vendte fokus mere i retning af det offentlige og fandt hurtigt nogle stillinger, som matchede noget af det, jeg havde beskæftiget mig med på studiet og hos Rambøll. Efter en del forgæves forsøg fik jeg endelig hul igennem og blev indkaldt til to samtaler, naturligvis var de to samtaler den samme dag og i to forskellige byer, så der var pludselig pres på”.

Søren forberedte sig grundigt til jobsamtalerne. ”Jeg var især opmærksom på sammenhængen mellem det, jeg skrev i min ansøgning og det, der stod i stillingsopslaget. Ved begge samtaler var de meget opmærksomme på min begrænsede erfaring og spurgte ind til, hvad jeg helt nøjagtigt havde lavet hos Rambøll og Vestas. Her oplevede jeg, at det kan være en fordel, at gøre opmærksom på, at nogle af de opgaver, man har varetaget tidligere, måske ikke har været deciderede akademiske, men mere administrative. Dette, fornemmer jeg, sender et signal til en potentiel arbejdsgiver om, at man ikke er hævet over at udføre opgaver, der måske ikke kræver, at man har læst 5 år på universitetet”. Begge samtaler forløb godt og allerede senere samme dag, fik Søren tilbudt den af de to stillinger, han helst ville have.

 

En anderledes og hektisk hverdag

Det var en stor omvæltning at starte i job, hverdagen var meget anderledes end studietiden, hvilket bestemt ikke var en ulempe. ”For mig personligt var jeg egentlig glad for at få en mere struktureret hverdag end på uni, hvor jeg ofte arbejdede på de underligste tidspunkter af døgnet. Med en dreng på 2 år og en mere på vej, så var det rart at få ro på hverdagen, selvom den første tid i jobbet altid er hektisk og kan virke uoverskuelig.

Der er mange nye ting, man skal lære og en del vaner fra universitetet, der skal aflæres. Hverdagen på min nye arbejdsplads var fra første fløjt meget hektisk og det gik hurtigt op for mig, at der ikke på samme måde som på uni var plads til fordybelse. Der var meget stramme deadlines og mange opgaver, der skulle håndteres på samme tid. Samtidig var den kommunale verden helt ny for mig og ikke noget, jeg havde haft særligt fokus på i min uddannelse. Heldigvis oplevede jeg, at jeg kunne trække på mange af mine metodiske kompetencer fra universitetet samt på min erhvervserfaring fra jobbene ved siden af studiet”, husker Søren.

 

Et godt udgangspunkt er vigtigt

Når Søren tænker tilbage på tiden som nyuddannet og på jobsøgningsprocessen, har han gjort sig nogle erfaringer, som han gerne giver videre til andre: ”Jeg kan kun anbefale folk at benytte sig af DJØFs og andres tilbud om hjælp til at lave en god ansøgning og et godt cv. Jo skarpere man er i at vise sine kompetencer i en ansøgning og et cv, jo nemmere er det at fange arbejdsgivernes interesse”. Han råder andre til at lave en skabelon, der kan danne grundlag for de efterfølgende ansøgninger. ”Her mener jeg, at man skal forsøge at gøre sig nogle overvejelser om, hvordan man vil bygge sin ansøgning op, og hvad man ønsker at gøre opmærksom på. Ved at have en god skabelon bliver det nemmere at lave ansøgninger fremover, da man har et solidt udgangspunkt. Sørg for at få andre til at læse den igennem, og gerne personer, der måske har erfaring fra et ansættelsesudvalg”.

Som nyuddannet kan man godt blive overrasket over, hvor forskelligt arbejdsliv og studieliv kan være. ”Man skal være forberedt på, at der ofte ikke er samme plads til fordybelse og at man vil komme i situationer, hvor man føler, at man går på kompromis med det, man har lært på universitetet om videnskabeligt arbejde”.

 

OM SØREN BETZER

Fødeår: 1977

Uddannelse: Cand.scient.soc. (Sociologi)

Dimittendår: 2009

Tidligere beskæftigelse: Afløser ved Post Danmark, Studentermedhjælper hos AAU og Vestas i afdelingen People & Culture

Stilling og virksomhed: Udviklingskonsulent i Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen i Skive Kommune

 

Denne historie er fra Dimittendguiden 2011

De nyeste historier

Se listen

VIL DU DELE DINE ERFARINGER?

Vil du fortælle om din vej? Eller kender du én med en inspirerende historie?

Skriv til os på karriere@aau.dk, så andre kan blive inspirerede.