AAU Karriere

Karrieremesser

Karrieremesser er geniale, uanset hvor du står i din uddannelse og karriere, lige fra 1. til 10. semester - fx hvis du leder efter:

  • Studiejob
  • Projektsamarbejde
  • Projektorienteret forløb (praktik)
  • Dit første job

Men hvordan griber du det lige an? Hvor skal du tage hen? Hvordan forbereder du dig? Hvad gør du bagefter?

Vi guider dig herunder.

Karrieremesser - hvad og hvordan?

  • +

    Gider virksomhederne tale med mig?

    Der er mange måder at gå på messe på, og det er bedre at snuse lidt til stemningen og virksomhedernes stande (og smage på noget af det slik, der som regel er) end slet ikke at komme afsted! 
     

    Vi vil dog opfordre til, at du sætter dig for at tale med nogle af de virksomheder, der er til stede – og her er det en god idé at komme velforberedt.
     

    Du behøver ikke gå målrettet efter en stilling, men en snak med virksomhederne kan også give dig:

    • Indsigt i en virksomhed og/eller en branche
    • Øvelse i at tale med repræsentanter fra en virksomhed
    • Mulighed for at få sparring på dit cv – hvad vægter virksomhederne, når de udvælger kandidater?

     

    Når du skal tale med en virksomhed, drejer det sig ikke om en ”pitch” i traditionel forstand, hvor du fyrer en salgstale af. Det handler om at forberede et par gode spørgsmål og evt. tænke over (og formulere), hvad du vil kunne gøre for virksomheden, hvis du ønsker at samarbejde med eller arbejde hos dem.

    På den måde kan du vise, at du kender lidt til virksomheden, starte en dialog og, hvis dialogen fører derhen, sætte dig selv i relation til de opgaver, de står over for.

  • +

    Hvad hvis jeg synes, at karrieremesser er lidt skræmmende?

    Det kan måske være skræmmende at gå på messe, hvis man føler, at man skal ud og ”sælge sig selv”. Men det er værd at huske, at virksomheder er med på messen, fordi de gerne vil tale med dig – og alle de andre messedeltagere. De ved, at du måske er lidt nervøs, og de forventer ikke ret meget andet, end at du har sat dig lidt ind i virksomheden, og at du har lyst til at stille dem nogle spørgsmål.

    Det, der er fælles for virksomhederne, er, at de har et formål med at være til stede på messen.
    De kan være på udkig efter:

    Inden messen er det en god idé at undersøge:

    • Hvilke virksomheder, der kommer
    • Hvad de leder efter

    Ved Karrieremessen i Aalborg og Karrieredagene i fx København kan du finde svarene i messekataloget, der er tilgængeligt nogle uger før messen.

    Det giver dig mulighed for at planlægge, hvilke virksomheder, du gerne vil i kontakt med, og forberede dit møde med dem.

  • +

    Hvordan går man på messe?

    Kort fortalt:

    • Beslut, hvorfor du gerne vil på messe
    • Research virksomhederne
    • Udvælg nogle stykker, du vil fokusere på
    • Forbered spørgsmål
    • Vær klar på dialog – forbered dig på at kunne fortælle noget om dig og din faglighed
    • Sørg for at holde kontakten, hvis det er relevant – fx med LinkedIn

Hvordan skal jeg forberede mig til messen?

  • +

    Hvordan kan jeg være "overprepared, understructured"?

    Et godt fif til at gå på messe er, at du bør være ”overprepared, understructured”.

    Dét, vi mener her, er, at du skal være rigtig godt forberedt, når du ankommer. Du bør have plan for, hvilke virksomheder du gerne vil tale med, og hvilke spørgsmål du gerne vil stille. Du kan have skrevet spørgsmålene ned hjemmefra og tænkt over (og måske øvet dig i), hvordan du vil forklare lidt om dig selv, hvis du bliver spurgt til det.

    Men samtidigt er det vigtigt, at du ikke bliver låst fast i de planer, du har. Der skal være mulighed for at lave planen om, møde andre virksomheder og gribe de muligheder, der byder sig.

  • +

    Hvem skal jeg tale med?

    Planlæg, hvilke virksomheder, du vil tale med.

    Som forberedelse til messen foreslår vi, at du finder et (realistisk) antal virksomheder, som du vil fokusere ekstra på.

    Det kan være en god idé at tage et ”wildcard” med – altså en virksomhed, der fx ikke er så kendt. Her kan det være, at du er én af lidt færre, de taler med på en dag, end hvis det er en af de helt store og kendte virksomheder. Det vigtigste er, at de laver noget, du synes, virker interessant. Det er ikke sikkert, at selve det, virksomheden overordnet set arbejder med, er noget, du finder vildt spændende. Men derfor kan arbejdsformer og opgaver inden for virksomheden stadig være spot on i forhold til noget, du godt kunne tænke dig at lave.

  • +

    Hvad skal jeg spørge dem om?

    Vi anbefaler, at du finder frem til nogle gode spørgsmål til virksomheden, der viser, at du har undersøgt sagerne og har et analytisk blik. På den måde åbner du samtalen med at lade dem tale om virksomheden, men hvor du har vist en del af din kunnen med spørgsmålet i sig selv. Og så er et godt spørgsmål baseret på en oprigtig nysgerrighed. Man kan helt floskelagtigtigt sige: ”Søg viden og ikke job.”

    Find inspiration til din research

  • +

    Kan jeg lave et manuskript?

    Lad dig ikke styre af et manuskript.

    Når dialogen først er sat i gang, er det vigtigt, at du ikke lader dig bremse af et ”mentalt manuskript”. Du skal i stedet være klar til i små bidder at byde ind med dine faglige betragtninger og opfølgende spørgsmål.

    Og så skal du selvfølgelig være forberedt på, at du også kan blive stillet spørgsmål. Disse skal du være klar til at besvare. Så tænk godt over, hvordan du kan forklare, hvad du kan i relativt korte sætninger – det er noget, du får brug for mange gange (fx når du bliver spurgt til familiearrangementer).

     

    læs om kompetencer

  • +

    Hvad, hvis jeg er helt på bar bund?

    Det kan være svært at finde ud af, hvordan man skal starte en dialog med en virksomhed, så her er et bud på en god start:

    Et godt spørgsmål at starte med kunne fx være: ”Jeg har læst om [virksomhedens navn], og jeg kan se, at I arbejder med [indsæt arbejdsområdet], og det, synes jeg, lyder rigtig spændende. Jeg læser selv [indsæt studieretning] – har I nogen ansat med samme baggrund som min?”

    Find selv på mere og tal videre derfra.

    Fortsæt med de spørgsmål, du er kommet frem til under din research af virksomheden – så viser du, at du er interesseret, og at du har sat dig ind i virksomheden.

    Og for lige at slå det helt fast: Det er ikke en god idé at indlede samtalen med: ”Nå, hvad laver jeres virksomhed så?”

    Læs om gode spørgsmål

     

Hvilke messer skal jeg tage på?

  • +

    Karrieremessen i Aalborg

    Hvert år har du mulighed for at møde en lang række virksomheder og organisationer på Karrieremessen i Aalborg.

    næste Karrieremesse: 28. september 2021 i Gigantium

    Du kan besøge Karrieremessen som studerende eller nyuddannet, og der er bl.a. mulighed for at finde:

    • Studiejob
    • Praktikplads
    • Projektsamarbejde
    • Dit første job

    Karriereugen klæder dig på til Karrieremessen, så hold øje med arrangementskalenderen for at blive klar til at få det største udbytte af at være med på Karrieremessen.

    Karrieremessen afholdes i samarbejde med AAU Match og Karrieredagene.

  • +

    Karrieredagene i København

    Karrieredagene giver dig alle muligheder for at få en god start på dit professionelle arbejdsliv - hvad enten du er studerende på en videregående uddannelse eller dimittend.

    næste Karrieredagene i København: 28. maj 2021

    På Karrieredagene har du mulighed for at finde:

    • Et studiejob
    • En praktikplads
    • En samarbejdspartner til din hovedopgave
    • Din første fuldtidsansættelse

    Læs om Karrieredagene

  • +

    Karrieremesse Esbjerg

    Karrieremesse Esbjerg er for dig, der vil høre mere om karrieremulighederne i Esbjerg og omegn.

    Karrieremesse Esbjerg finder sted den sidste torsdag i september

    På messen kan du:

    • Udvide dit professionelle netværk
    • Lære virksomhederne bedre at kende
    • Måske finde et job
    • Blive afklaret omkring din fremtid og karriere
    • Få professionel sparring

    Læs om Karrieremesse Esbjerg

  • +

    Andre messer

    Rundt om i landet findes mange forskellige messer. Fx:

    • Karrieredagene bliver udover i Aalborg og København også afholdt i Aarhus og Odense
    • DSE-messen i Aalborg og i Lyngby
    • Ingeniørens Jobtræf i Aarhus og Odense
    • Syddansk Jobfair
    • Jobmesse i diverse kommuner (brug google for at se de aktuelle muligheder)
  • +

    Børser og andre, mindre ”messer”

    Der bliver, ud over de store tværfaglige messer, også arrangeret mindre, studie- eller institutspecifikke børser, der omhandler projektsamarbejder, studiejob, praktik og employer branding.

    Her gælder ovenstående råd ligeså godt som til de større messer.

    En positiv forskel er, at de repræsenterede virksomheder og organisationer højest sandsynligt har et lidt større kendskab til den faglighed, de studerende, de møder sådan en dag, har.

  • +

    Virtuelle messer

    Der findes også mange virtuelle messer, hvor det hele foregår online.

    Hold øje her på siden og tjek fx AAU Jobbank.

Hvad skal jeg gøre efter messen?

  • +

    Hvordan kan jeg samle op på mødet?

    Når du har været på messe og talt med nogle interessante virksomheder eller personer, er det vigtigt, at du forholder dig til, hvad du så gør.

    • Er det nogen, du skal kontakte igen?
    • Var det et møde, der bare gjorde dig klogere?
    • Skal I have et samarbejde om et projekt, praktik eller måske endda et job af en art?

    Vi anbefaler, at du samler op på jeres møde – om ikke andet ved at tilføje personen, du talte med, til din LinkedIn for på den måde at sikre, at du kan følge personens og virksomhedens aktivitet. Hvis samtalen bød op til mere end bare en ”passiv” tagen kontakt fra din side, er der flere ting, du kan gøre.

  • +

    Skal jeg connecte med dem på LinkedIn?

    Ja! LinkedIn er lavet til deling af viden og netværksdannelse, så det er som nævnt oplagt at følge virksomheden, ligesom det også giver rigtig god mening at tilføje og følge personen, du har talt med, til dit netværk.

    Skriv en besked til personen i din netværksanmodning – det virker langt mere personligt og mindre ”jeg vil gerne have mange mennesker i mit netværk”-agtigt. Det behøver ikke være det store; bare at I talte sammen, og at det lød spændende, det hun lavede.

    Formålet er, at du bliver klogere og kommer i netværk med nogen, der kan gøre dig det. Derudover kommer du i netværk med personens netværk. Så måske får du øjnene op for andre spændende mennesker og virksomheder i takt med, at dit netværk får relevante tilbygninger.

  • +

    Hvad skal jeg tale med dem om?

    Som med alt andet kontakt skal du have noget på hjerte – noget, som er relevant for virksomheden at tale om også. Hvis I på messen talte om problemstillinger, forandringer eller noget tredje, virksomheden stod over for, har du en rigtig god indgangsvinkel til en videre dialog.

    Vær sikker på, at hvis du starter en dialog, bliver det med en tydelig værdi for virksomheden, og derfor føles det måske mindre ”anmassende”, når du ringer eller skriver til personen eller en anden person i virksomheden.

  • +

    Gider de overhovedet dele ud af deres erfaringer?

    Ja, det vil de fleste gerne.

    Hvis du har haft en rigtig god snak på messen, kan det være, at personen, du talte med, har lyst til og mulighed for at være sparringspartner på enten noget fagligt eller personligt i forhold til din karriere. Spørg ikke om at få noget, men spørg til deres virke og deres faglighed – de fleste vil gerne dele ud af deres erfaringer.

Virtuelle messer - hvad skal jeg være opmærksom på?

  • +

    Er forberedelse nødvendig, når det er virtuelt?

    Virtuelle messer er lidt anderledes end "almindelige" fysiske messer , men meget er også det samme. Det foregår bare online.

    Og ja: Du skal researche og forberede dig grundigt for at få noget ud af det... fuldstændig som til en fysisk messe..

    • Undersøg, hvem du vil tale med
    • Sæt dig ind i, hvem de er
    • Forbered nogle spørgsmål til dem
    • Forbered dig på at fortælle om dig selv, og hvad du kan gøre for netop dem
    • Overvej, hvad der er vigtigt for dig at fremhæve
  • +

    Hvad er vigtigt, når det er en chat?

    Vær opmærksom på dit sprog. Når det er på chat, er dit sprog din fremtræden. Det er altså dét, der efterlader et billede af, hvem du er, hos virksomheden.

    Vær professionel men personlig.

    Så tænk en ekstra gang over, hvordan du formulerer dig, og hvilke ord du bruger – og dobbelttjek for tastefejl.

  • +

    Hvad hvis der er mulighed for et videomøde?

    Grib muligheden for et videomøde, hvis du får den!

    Nogle studerende er nervøse for at sætte video på, men virksomhederne vil virkelig gerne se dig og tale "rigtigt" med dig. Det er svært at "brænde igennem", når det er på chat, så muligheden for at sætte video på åbner op for, at du kan give virksomheden et bedre indtryk af, hvem du er. Så husker de dig bedre bagefter.

    Det kan være grænseoverskridende, men du er der jo netop for at netværke!

    • Tænk over, hvordan du fremstår - vask håret, puds brillerne og tag noget pænt tøj på, som du føler dig tilpas i - i hvert fald på overkroppen!
    • Sæt dig et sted med en pæn og rolig baggrund
    • Undgå steder med støj og larm
    • Test gerne kamera og lyd på forhånd
    • Brug evt. et headset, hvis det giver bedre lyd

Artikler og inspirationshistorier om karrieremesser

Se listen

Du interesserer dig måske også for...

Hvordan kan jeg blive klar til at søge praktik og job? Og hvordan kan jeg blive klar til at gå på karrieremesse?

Karriereugen

Hvad kendertegner et godt spørgsmål? Hvordan kan jeg blive god til at stille spørgsmål? Og hvordan kan jeg bruge gode spørgsmål?

Det gode spørgsmål

Eksempler

Hvor kan jeg finde konkrete eksempler, der håndgribeligt viser, hvordan jeg kan afkode jobopslag og skrive målrettet cv og ansøgning?

Eksempler